Belg verbruikt dagelijks 7.400 liter water
Virtueel water. Het is onzichtbaar en het aandeel dat u daarvan dagelijks verbruikt loopt hoog op.
Er is vooralsnog geen tekort aan water in België. Maar elke consument verbruikt veel meer van het blauwe goud dan bij het drinken, wassen en plassen alleen. Zo zit er heel wat water in voedsel, kledij en andere producten. Dit heet virtueel water, het is onzichtbaar en het aandeel dat u daarvan dagelijks verbruikt loopt gigantisch hoog op. Zo wordt 93% van die 7.400 liter die u dagelijks verbruikt gekoppeld aan de consumptie van plantaardige en dierlijke producten. De overige 7% wordt verbruikt door de industrie en in het huishouden. Zo ligt het waterverbruik voor een kilo katoen op 11.000 liter, voor een tas koffie op 140 liter en voor een kilo rundsvlees op 15.400 liter. Aangezien Belgen veel vlees consumeren, zorgt dit voor een sterke stijging in het waterverbruik.
Volgens een studie van het WWF verbruikt een Belg meer dan het wereldgemiddelde en leeft hij dus ver boven zijn stand. Een Belg verbruikt gemiddeld 7.400 liter per dag, het mondiaal gemiddelde ligt rond de 3500 liter.
Omdat dit water onzichtbaar is, is het probleem onbekend. Bovendien wordt dit probleem door de Westerse wereld geëxporteerd naar andere landen, dikwijls landen waar de watervoorziening al sterk onder druk staat. Katoen, koffie en veevoeders worden dikwijls in tropische landen gekweekt met behulp van waterintensieve irrigatie. Deze landen hebben vaak geen of een beperkt beleid inzake verantwoord gebruik van water.
Om dit probleem visueel te maken is er, in navolging van een ecologische voetafdruk, een watervoetafdruk ontwikkeld. Hier kunt u uw eigen watervoetafdruk bereken en werden ook de afdrukken van landen berekend. Deze voetafdruk werd ontwikkeld door prof. Arjen Hoekstra en wordt ondertussen al door vele bedrijven gebruikt om hun eigen watervoetdruk te bepalen en waar mogelijk processen bij te sturen.
Als beleidsinstrument geeft de watervoetafdruk dus minder houvast, omdat hij geen link heeft met de ecologische impact. Maar desondanks blijft de boodschap_ we consumeren het best zo veel mogelijk seizoensgebonden, biologische, lokale, verse, onbewerkte en plantaardige producten, en vermijden zo veel mogelijk producten uit waterarme regio’s. Hierin spelen ook andere milieufactoren mee, zoals energieverbruik en CO2-uitstoot. En duurzaam met water omgaan blijft de boodschap.
Voor mensen die graag een visuele voorstelling hebben van wat virtueel water nu juist is_ infographic over virtueel water.